torstai 30. huhtikuuta 2015

Vartijan kurssi Maltalla 29.-30.4.2015




Paasimme osallistumaan paikalliselle vartijan kurssille, jonka tyopaikkamme jarjesti. Kurssi kesti yhteensa 11 tuntia kahtena eri paivana, sisaltaen yhden puolen tunnin ruokatauon, seka kaksi noin kymmenen minuutin taukoa. Kurssin ydinsisaltona olivat; vartijan toiminta, ensiapu, paloturvallisuus, riskienhallinta, onnettomuuksien ennaltaehkaisy seka paikallinen lainsaadanto koskien vartijoita. Sisalto oli siis lahes samaa, kuin mita me olemme opiskelleet Suomessa, mutta erittain ytimekkaasti ja vain paakohdat lapi kayden.

Aivan ensimmaisilla tunneilla kavimme lapi vartijan toimintaa, seka onnettomuuksien ennaltaehkaisya. Opettajan kerronta tapahtui pitkalti esimerkkien avulla.

Suurimpana huomiona, mita vartijan toiminnan toteuttamisesta meille kerrottiin olivat;

-       Huomioi oman tyopaikkasi sinulle aiheuttamat haitat; esim. Melu
-       Ala jata kohdettasi hetkeksikaan vartioimatta, silla lyhyenkin ajan sisalla voi sattua ja tapahtua paljon
-       Muista nayttaa asialliselta
-       Ole rauhallinen
-       Tarkkaile ymparistoa
-       Toimi erityisen tarkkaavaisesti ja varovaisesti, jos asiakkaasi on;
o   Raskaana oleva nainen
o   Alle 18 vuotias, lapsi
o   Yli 60 vuotias, vanhus

Silla edellamainitut asiakasryhmat voivat kayttaytya ‘poikkeuksellisesti’.

-       Ota ihmisten erilaisuus huomioon tyossasi, kun olet vuorovaikutuksessa jonkun henkilon kanssa, mutta ala tietenkaan rasistisesti
-       Raportoi seuraavaan vuoroon saapuvalle henkilolle mahdollisista poikkeavuuksista ja mahdollisista tapahtumista

Mieleenpainuvin esimerkki, jonka kuulimme oli tamanlainen: Henkilo toimii paikallisvartijana eraassa museokohteessa. Jokainen tyopaiva noudattaa lahes samanlaista kaavaa, eika ongelmia juurikaan esiinny. Eraana paivana hanen mennessaan toihin, on kohteen viereen aloitettu rakentamaan uutta taloa. Paivat jatkuvat edelleen samaa kaavaa noudattaen, mutta nyt niin, etta han joka aamu tervehtii erasta rakennustyomaalla tyoskentelevaa henkiloa. Tervehtimisen lisaksi he vaihtavat silloin talloin myos kuulumisia. Vartija alkaa pitaa henkilosta ja luottamaan tahan. Eraana paivana rakennustyomaanmies kuitenkin kayttaytyy kummallisesti ja loppupaivasta purkaa aggressiotaan vartijaan ja heidan valilleen syntyy uhkaava tilanne, jossa vartija on vaarassa loukkaantua.

Esimerkin viestina, oli tuoda meille esille, kuinka kehenkaan ei koskaan saa luottaa liikaa, toimiessaan vartijana. Ymparistoa pitaa tarkkailla koko ajan ja pistaa merkille mahdolliset muutokset, jotka voivat vaikuttaa omaan kohteeseen. Tietenkin pitaa olla ystavallinen ja asiakaspalveluhenkinen, mutta koska et voi koskaan tietaa, mita asiakkaan yksityiselamassa on meneillaan, ala koskaan luota kehenkaan. Pitaa ajatella itseaan ensin ja olla varovainen.

Kylla vain, esimerkki ja sen esille tuoma viesti ovat tietenkin tarkeita muistaa toimiessaan vartijana, mutta tassa vaiheessa mieleeni nousi kysymys, etta pitaisiko kurssilaisia sitten opettaa myos esimerkiksi puhuttelemaan oikein ja valistaa enemman miten minkakinlaisessa tilanteessa kannattaa toimia. Asia kuitenkin jatettiin kurssilla sikseen ja jatkettiin seuraavaan aiheeseen.

Kurssiopettaja kertoi meille, etta noin 90% maailmalla tapahtuvista onnettomuuksista ovat ihmisten aiheuttamia ja liittyvat usein huolimattomuuteen. Tasta nousikin sitten esille seuraava aihe; riskienhallinta tyossa ja onnettomuuksien ennaltaehkaisy.
Taman aiheen kohdalla, esille tuotiin jalleen esimerkki, jossa kahvilassa oli syttynyt tulipalo, mutta ihmiset eivat paasseet pakenemaan merkittyja hatauloskayntireitteja pitkin, silla hatauloskaynneilla oli esteita.

Taman esimerkin tarkoituksena oli muistuttaa, kuinka erityisen tarkeaa onnettomuuksien ennaltaehkaisyssa ja jo tapahtuneiden onnettomuuksien seurausten pienentamisessa on, etta asiat toimivat niinkuin niiden on suunniteltukin toimivan. Eli tassa tapauksessa henkilovahingot olisivat olleet varmasti paljon pienemmat, jos hatauloskaynnit olisivat olleet esteettomia. Taman esimerkin avulla opettaja varmisti, etta tyoskennellessamme kohteissa muistamme pistaa merkille myos taman asian ja korjata, jos epakohtia loytyy. Puhuimme myos palokuormasta.

Tyoergonomia oli myos aihe, joka nousi pienesti esille aina silloin talloin ja puhuimme myos miten erilaisia vartiointikohteet voivat olla, seka taukojen pituuksista.
Seuravaaksi opettaja piirsi taululle kuvan ja jakoi meidat kolmeen ryhmaan. Jokaisen ryhman tuli pohtia, mita turvallisuusasioita tulee ottaa huomioon, kun kirkon eteen perustetaan rakennustyomaa.


Ryhmatehtavan toteuttaminen meidan ryhmamme osalta oli hieman hankalaa, silla moni muukin kurssilainen oli muualta maailmasta, eika kenenkaan meidan englanninkielen taito ollut mita parhainta. Saimme kuitenkin pohdittua jonkinnakoisia vastauksia ja turvallisuusasioita, joita tulisi mielestamme huomioida olivat;

-       Liikenteen huomiointi, liikennejarjestelyt
-       Ihmisten turvallisuus, erikoisryhmien huomiointi
-       Kirkon hatauloskaynnit
-       Valaistus
-       Mahdolliset merkit/kyltit/opasteet
-       Luvat
-       Tapaamiset ihmisten ja asukkaiden kanssa ennen toiden aloittamista
-       Mahdollinen vartioinnin jarjestaminen
-       Ihmisten tyoaikojen huomiointi, kirkon palvelukset, liikenneruuhkat jne.

Vaikka rakennustyomaan perustaminen kyseiseen paikkaan kuulostaakin siis sinaansa pienelta asialta, taytyy siinakin ottaa huomioon paljon erilaisia asioita, jotta ihmisten turvallisuus saadaan edelleenkin pysymaan samalla tasolla, kuin se on enenn rakennustyomaatakin ollut. Jos olisin pohtinut itse  asioita ja ensinnakin ymmartanyt tehtavanannon heti oikein, olisin varmasti saanut paljon enemman vastauksia. Mutta tassa taas nousi esille tama kielitaidottomuuden rajoittavuus.

Seuraavana aiheenamme oli lainsaadanto. Lainsaadantoon liittyvat asiat olivat ehka kaikkein vaikeimpia ymmartaa, silla vaikeita sanoja oli paljon. Mutta sen kaiken mita ymmarsin, kirjoitin muistiin.

Ensin meille kerrottin eri kohteissa toimimisen nakymista palkoissa. Jos toimit tyontekijana vartiointifirmalle, ja tyoskentelet esimerkiksi hotellissa, on palkkasi pienempi, kuin jos olisit hotellin ’’sisainen, oma vartija’’. Maltalla on siis mahdollista, etta esimerkiksi juuri hotelli palkkaa yhden vartijan itselleen, jos nyt oikein ymmarsin, mutta muuten vartijantyot tulee aina tehda vartiointifirmassa, tai muuten tyonteko on laitonta.

Opettaja kertoi myos sosiaalisen median vaikutusta tyontekijoiden valinnassa ja muistutteli, etta kannattaa miettia aina kahteen kertaan mita internettiin julkaisee (kuvat, kirjoitukset, kommentit, kayttaytyminen yleensakin), silla se mita sinne laitat et valttamatta koskaan saa kokonaan enaa pois ja yritysten tyontekijavalinnoista vastaavat henkilot tutkivat nykyaan tyontekijoidensa kayttaytymista myos sosiaalisessa mediassa. Kenenkaan kuvaa ei myoskaan saa julkaista missaan, jos henkilo on tunnistettavissa, ilman henkilon lupaa.

Vartijan tehtava paikallisen lainsaadannon mukaan on lyhyesti sanottuna: ’’Protection of people and properties.’’ Eli suomennettuna: ’’Ihmisten ja omaisuuden suojaaminen.’’ Tama on siis lyhytkaisyydessaan sama kuin meilla Suomessakin. Vartijan tehtavista puhuttaessa, esille tuodut ja painotettavimmat asiat ovat kuitenkin mielestani erilaisia kuin Suomessa.
Vartijan toita ei missaan nimessa saa tehda taalla, jos on vasynyt tai kipea, silla tyo vaatii keskittymista koko ajan, ja jos tata laiminlyo, laiminlyo myos samalla oman ja muiden ihmisten turvallisuutta.

Puhuimme myos hieman vartijoiden oikeuksista taalla, mutta oikeastaan ainoa, mita esille nousi oli niinsanottu kiinniottamisen oikeus ja minkalaisissa tilanteissa ja miten sita saa toteuttaa. Kavimme saman esimerkin lapi, minka olen kuullut myos Suomessa oppitunneillamme. Eli; jos katsot valvontakameroita ostoskeskuksessa ja asiakas sujauttaa jotain taskuunsa, saatko epailla hanta varastamisesta ja ottaa hanet kiinni, ennenkuin han on ohittanut kassalinjat. Vastaus oli sama, kuin Suomessakin. Et, silla han ei ole viela syyllistynyt mihinkaan ennenkuin on ohittanut kassalinjat maksamatta tuotetta.
Laukkuihin, reppuihin, kasseihin tms. Ei myoskaan vartija saa koskea taalla. Asiakas voi halutessaan nayttaa kantamuksensa sisallon vartijan sita pyytaessa, mutta vartija ei saa koskea tavaroihin.

Ongelmatilanteissa tulee aina halyttaa paikalle poliisit soittamalla hatanumeroon 112 ja muistaa pistaa mahdollisen kohdehenkilon tuntomerkit silmalle; pituus, hiustenvari, silmalasit, vaatteet, mahdollisesti auton rekisterinumero jne.

Tarkea asia minka kavimme myos lapi ja mika on tottakai samanlailla myos meilla Suomessa niin, vartija ei myoskaan Maltalla saa syrjia tai laiminlyoda asiakasta ottaen huomioon asiakkaan;

-       Etniset taustat
-       Seksuaalinen suuntautuminen
-       Sukupuoli
-       Uskonnollinen vakaumus
-       Mahdollinen vammaisuus
-       Jne.

Puhuimme myos ihmisten intiimietaisyydesta, sen kulttuurillisista eroista ja tilanteista, joissa on pakko koskettaa asiakasta, niin mika sitten on turvallisin paikka koskettaa asiakasta, esimerkiksi jos han ei kuule vartijaa, mutta hanen huomionsa taytyy saada. Vastaus oli olkapaa.

Aggressiivisen asiakkaan kohtaamiseen ei pahemmin neuvoja annettu, eika asiasta kovin paljon  puhuttu. Neuvot olivat lyhyita ja ytimekkaita;

-       Fight or escape (Taistele tai pakene)
-       Pysy rauhallisena
-       Ala kayta lempinimia puhutellessa asiakasta (vaan mam/sir)
-       Ala ole anteeksipyyteleva
-       Ole asiallinen mutta jamakka
-       Muista auktoriteetin sailytys seka aanenkaytto

Jos meita Suomessakin valmisteltaisiin uhkaaviin tilanteisiin vain tallaiset samat kymmenen minuuttia ja kirjoitettaisiin taululle nainkin suppeat ohjeet, niin olisimme aika pulassa.
Maltalla vartijankoulutuskertaus tulee kayda vuosittain ja ennenkuin vanha menee umpeen.
Jokaisella vartiointifirmalla on jokaisella kohteella myos omat lokikirjansa, joihin tulee tyovuoron aikana kirjoittaa pienta raporttia vuoron aikaisista tapahtumista, tai vaikkei olisikaan tapahtunut mitaan, seka tietenkin vuorossa esille tulleet epakohdat ja poikkeavuudet. Mahdollisista epakohdista tulee myos ilmoittaa valittomasti eteenpain, jotta epakohdat saadaan korjatuiksi. Tyovuoroihin tulee myos aina saapua ajoissa ja mielellaan myos hieman ennenkin. Myohastelya ei myoskaan Maltalla katsota hyvalla.

Vartijoiden tulee myos opetella ulkoa ’’puhelinaakkoset ’’, jotta tarvittaessa viesti saadaan tarkoin eteenpain myos puhelimitse tms, eika viestin tavoittavuus jaa kiinni epaselvyyksista.


Piirivartioinnista puhuimme hyvin vahan. Kavimme lapi vain piirivartijan paasaantoisen tarkoituksen ja se oli; turvallisuuden tunteen lisaaminen, tulipalojen ennaltaehkaisy ja muiden onnettomuuksien ennaltaehkaisy kohteissa.

Seuraavana ja viimeisena ydinaiheenamme oli paloturvallisuus. Ensimmaiseksi kavimme lapi yksinkertaisesti, sita etta mika se tulipalo nyt onkaan ja mitka ovat palon syttymisen edellytykset, eli; happi, lampo ja polttoaine, eli palava aines.

Palonedellytyksien jalkeen juttelimme erilaisista tulipaloista ja siita, etta miten mikakin palo on sammutettavissa ja mista voi tietaa miten lahtea sammuttamaan. Eri sysista johtuvat palot haisevat useimmiten erilaisilta joten jo hajustakin voi paatella onko kyseessa esimerkisi rasvapalo. Tarkein nyrkkisaanto paloa sammutettaessa on tietenkin poistaa jokin palonedellytyksista, eli;

-       Lampo à kylmettaminen
-       Happi à tukahduttaminen
-       Palava aines à palavan aineen poistaminen

Kavimme myos lapi alkusammutuskalustoa ja pohdimme mika mistakin kalustosta sopii parhaiten minkakin palon sammuttamiseen.



Maltalla kaikkein yleisimpia tulipaloja opettajan mukaan ovat kaasupalot, silla lahes poikkeuksetta joka kodissa on kaasuhella. Maltalla ihmiset eivat myoskaan ole ollenkaan niin tietoisia tulipaloista, niiden sammuttamisesta taikka mahdollisista tulipalonriskeja lisaavista tavoista, esineista ja asioista, silla paloturvallisuudesta ei puhuta tarpeeksi. Opettaja kertoi meille paljon erilaisia paloturvallisuusriskeja ja miten niita voi ennaltaehkaista arkielamassa. Kuten, esimerkiksi sahkopeitot ovat hanen mielestaan paloturvallisuusriski ja lammityslaitteiden kanssa on oltava varovainen.

Ohjeet tulipalon sattuessa;
-       Pelasta
-       Alkusammutus mahdollisuuksien mukaan (oma turvallisuus ensisijaista!)
-       Ala leiki sankaria
-       Halyta apua

Muita paloturvallisuuteen liittyvia asioita, joista puhuimme oli alkusammutuskaluston maara-aikaistarkaistukset. Jos huomaa alkusammutuskaluston viimeisimmasta tarkastuksesta olevan liian kauan aikaa, tyoskennellessaan jossain kohteessa vartijana, tulee asiasta tiedottaa valittomasti eteenpain. Jokaisen pitaa myos mahdollisuuksien mukaan pitaa omalta osaltaan huoli, etta poistumistiet kohteessa ovat avoinna ja poistumistiemerkinnat ovat asianmukaiset.

Viimeisena mutta, ei vahaisimpana puhuimme paloilmoitinjarjestelmista ja paloilmoitinkeskuksista, jotka ovat Maltalla lakisaateisesti pakollisia, esimerkiksi hotelleissa ja ravintoloissa. Puhuimme mita jarjestelma voi pitaa sisallaan ja kuinka keskuslaitetta kaytetaan. Sisalto oli niilta osin, mita itse ymmarsin lahes samaa kuin Suomessa, kuten myos toimintakin. 



Mielestani kurssi oli erittain mielenkiintoinen. Oli hienoa paasta kunnolla tutustumaan teoreettisesti vartijoiden asemaan ja tyon sisaltoon, seka nakemaan mita vartijan kurssi taalla pitaa sisallaan. Hieman kylla kauhistuttaa ajatus, miten kurssilaiset parjaavat tyossa, silla olihan kurssi sinaansa aika suppea, vaikka sisalsikin monta eri osa-aluetta. Tama oli myos ensimmainen kertani, kun osallistuin opetukseen, joka toteutettiin eri kielella, kuin aidinkieleni. Keskittymista siis vaadittiin jatkuvasti, jotta ymmarsi mista puhuttiin. Paljon oli varmasti asiaa, mika meni ohi korvien kielitaidon puutteen takia, mutta paljon sain irtikin. Moni asia oli samanlailla, kuin meilla Suomessa, mutta moni asia oli erilaista. Osa asioista oli minulle myos tuttua jo ennestaan, ottaen huomioon mita olemme tassa nyt kolme vuotta opiskelleet, mutta eihan kertaus koskaan ole pahasta. Olen erittain kiitollinen, etta saimme osallistua kurssille, koska se kuitenkin opetti paljon kulttuurien valisista eroista, seka maakohtaisista eroista ja oli hauska vertailla opetettavia asioita jo meille opetettuihin malleihin. Olen erittain tyytyvainen naihin kahteen paivaan. 








2 kommenttia:

  1. Moi Tuija! Olipa kattavat muistiinpanot. Hyvä :) -Ilona

    VastaaPoista
  2. Heips! Joo, tarkotus oli saada kurssista kaikki irti mika lahtee :)

    VastaaPoista